Het ziet ernaar uit dat we de komende weken nog wel even thuiswerken. Geïnspireerd door de ArboUnie gaan wij de komende weken de thuiswerk challenge aan met onze collega’s. Elke week voeren we verschillende uitdagingen uit en besteden we extra aandacht aan onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Zo proberen we die op peil te houden in deze bijzondere tijd.

1. Actieve pauze

Dit is een pauze van een aantal minuten waarbij je actief in beweging komt. Dit kunnen wat rek of strek oefeningen zijn maar ook een korte sportieve beoefening. 

2. Vitamine C BOM

Vitamine C is een belangrijke vitamine dat zorgt voor een goede weerstand tegen verkoudheidjes en griepvirussen. Daarnaast is het ook goed voor je huid, tanden, zenuwstelsel en helpt het vermoeidheid te verminderen. Vitamine C vind je in alle groenten en fruit maar met name in paprika, guave en zwarte bessen.

3. Afwisselend staand werken 

Af en toe staand werken is gezond, maar ook hier geldt dat balans van belang is. Te veel staand werken kan namelijk ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Daarom wordt aangeraden om afwisselend in blokjes van 15 minuten staand werken. Thuis is een verstelbaar bureau niet standaard. Om toch een staand bureau te creëren kun je je laptop op een hoge kast zetten of een bijzettafel op de tafel zetten waar je de laptop neerzet. Bij staand werken geldt werkhoogte is ellebooghoogte.

4. Virtuele koffiepauze

Het is goed om juist in deze tijden de tijd voor elkaar te blijven nemen. Door digitaal even met elkaar bij te praten over andere zaken dan werk blijf je ook op persoonlijk vlak met elkaar in contact.

5. Vitamine D BOM

Vitamine D wordt gezien als een van de meest onderschatte vitamines. Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking aan een tekort van vitamine D lijdt. Omdat vitamine D voornamelijk uit zonlicht wordt gehaald is het verstandig om in de wintermaanden bewust vitamine D via voeding (vette vis) of supplementen binnen te krijgen. 

6. Genoeg glazen water halen (minimaal 4x)

Als je wilt dat je hersenen gedurende je werkdag op z’n best blijven functioneren is het van belang om voldoende te drinken. Twee liter om precies te zijn. Dat vocht is nodig voor de werking van alle vitale organen en daarnaast houdt het je bloed stromend.

7. Bewust ontspan moment

Een balans vinden tussen inspannen en ontspannen is belangrijk om je energieniveau op pijl te houden. Inspannen lukt ons meestal wel, maar ontspannen is vaak iets dat we bewust moeten inplannen. Dit kan van alles zijn, zoals een sudoku, wat muziek luisteren, een korte meditatie of een korte wandeling maken. Plan zo’n momentje dagelijks in en je zult zien wat het met je energieniveau doet!

8. De tijd voor de lunch genomen

Hierbij sla je eigenlijk twee vliegen in één klap. Door echt de tijd te nemen voor de lunch en niet achter je bureau te eten zorg je voor een echt ontspanningsmomentje. Daarnaast kun je door het maken van een lekkere en gezonde lunch een groot deel van je benodigde vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgen.

9. Lunchwandeling gemaakt

Door halverwege de dag een ommetje te maken kom je letterlijk even uit je thuisbubbel. Meestal kom je ook nog eens vol met nieuwe energie en inspiratie terug om weer aan de slag te gaan.